Ondernemers lanceren eerste prijsvergelijker van online maaltijdbezorgers

Bitebuddy.nl is de eerste website in Nederland waar het mogelijk is om eenvoudig de verschillende prijzen en bezorgtijden van online maaltijdbezorgers te vergelijken. Bitebuddy is een initiatief van Sven van Rooijen, Ton Dirkx en Stacey McKenzie-Vass. Deze ondernemers werken samen met partijen als Deliveroo, Hungry en Thuisbezorgd.

Het concept van Bitebuddy is even simpel als doeltreffend. Bitebuddy toont de consument een duidelijk overzicht met actuele bezorgtijden en –kosten. Dit overzicht wordt samengesteld door het aanbod van de aangesloten bezorgdiensten te verzamelen en te vergelijken. Zo ziet de bezoeker direct het totaalaanbod en is het nog makkelijker een maaltijd te bestellen voor de laagste prijs. Het gebruikersgemak is gelijk aan huidige websites van maaltijdbezorgers: adres invullen, restaurant kiezen en je rekent af bij de bezorgdienst naar keuze.

Van Rooijen: ‘Wij weten uit eigen ervaring dat het online bestellen van een maaltijd soms onoverzichtelijk kan zijn. Zo rekenen bezorgdiensten verschillende prijzen voor de bezorging van dezelfde maaltijd van hetzelfde restaurant. Dan heeft de ene dienst een week gratis bezorging en de ander 20% korting op dinsdag. Ook zagen wij een verschil in de aangeboden bezorgtijden. Het bracht ons op het idee deze data te bundelen en een actueel overzicht te creëren, zodat je altijd weet waar je de beste deal kunt vinden.’

Ondanks dat de website zojuist gelanceerd is, denken de oprichters van Bitebuddy al aan de toekomst. ‘We zijn hard op weg om meer maaltijdbezorgers aan ons te binden’, aldus Dirkx. ‘Daarnaast willen we de website verder optimaliseren en ons richten op zaken die de consument blij maken. Daarbij kun je denken aan kortingsacties of een eigen account met favorieten. We zijn dus zeker nog niet klaar.’

Dat de wereld van online eten bestellen groeiende is, mag duidelijk zijn. Thuisbezorgd was lang de enige aanbieder. Met de komst van partijen als Deliveroo, Hungry, UberEATS, Foodora en kleinere lokale spelers is het speelveld divers geworden. Niet voor niets verdrievoudigde de markt voor maaltijdbezorgingen in de periode van 2014 tot 2017 met een geschatte omzet in 2017 van 1,3 miljard euro. Voor 2018 is de prognose dat deze omzet nog eens met 20% zal toenemen (bron: Econoom Stef Driessen // rapport ABN AMRO)